Søgemaskineoptimering er en proces hvor der arbejdes mod topplaceringer på Google

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering, også forkortet ”SEO”, er en process hvor man optimerer en hjemmeside eller en webshop med det formål, at rangere så godt som muligt på søgemaskinerne. Når der bliver talt om søgemaskineoptimering i Danmark, er det typisk søgemaskinen Google der er tale om, men tæller herudover også Bing, Yahoo m.fl.

De store søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo har det
primære formål, at vise deres brugere de mest relevante sider i forhold til
søgeforespørgsler. Altså de sider som på bedste vis besvarer eller hjælper
brugeren der søger. Hvordan gør de så det? Kort sagt – de crawler alle
hjemmesider og på baggrund af analysen der kommer ud af det, viser de, de mest
relevante og autoritære (troværdige) hjemmesider først.

Hvor ofte klikker du om på side 2, når du har lavet en
søgning på f.eks. Google?

Næsten aldrig, vel?

Det er fordi søgemaskinernes algoritmer analyserer hensigten
med din søgning, for efterfølgende at vise de resultater der bedst matcher
og/eller svare på din søgning. Smart, ikke?

Kom til tops i søgemaskinerne med søgemaskineoptimering

Søgemaskinernes algoritmer arbejder hver eneste dag på at
finde og vise de mest relevante sider til de mange millioner af søgninger hver
eneste dag.

Men hvad er et relevant søgeresultat?

Søgemaskinerne vurderer din (og alle andres hjemmesider).
For at levere et relevant resultat, skal man ikke alene have en side, der
handler om et givent emne. Nej, man skal have relevant indhold, der matcher
brugerens intention med sin søgning, for at kunne opfylde deres behov for at
have lavet søgningen.

Eksempel:

Jeg overvejer at starte en virksomhed med salg af produkter,
men jeg ønsker ikke at have et stort varelager, sørge for at kundernes
produkter bliver sendt osv. Jeg har fundet ud af, at dropshipping-modellen er
det rigtige for mig.

Jeg har ikke fuldstændig styr på, hvad dropshipping egentlig
er og hvordan det foregår, så jeg vil selvfølgelig gerne vide lidt mere om det
inden jeg springer ud i det.

Jeg søger derfor på ”dropshipping”.

SERP visning på søgningen "dropshipping" til SEO

Som du kan se på billedet herover, bliver det vist en
”featured snippet” fra Amino.dk, som forklarer, hvad dropshipping er.

Efter at have læst den korte beskrivelse fra Amino, føler
jeg at vedkommende der har skrevet det her indlæg, har godt styr på
dropshipping – jeg klikker derfor ind på indlægget, for at læse mere.

”Hvad er dropshipping? – Iværksætter Debatten Amino”

Amino har altså her fundet ud af, at intentionen med
søgningen ”dropshipping”, er at finde ud af hvad dropshipping egentlig er, og
ikke at finde frem til virksomheder som tilbyder dropshipping-modellen.

Om der lægger en dybere analyse bag, eller man ”bare” har
forsøgt at rangere på søgningen ”hvad er dropshipping”, kan jeg af gode grunde
ikke svare på. Det korte af det lange er, at Amino her har noget super godt og
relevant indhold, som hjælper brugerne med at finde ud af hvad dropshipping er.
Det giver Amino flere besøgende og potentielle iværksættere til at deltage i
debatforummet, som jo er deres formål – og så at tjene penge på Plus-medlemmer
og annoncer – men det kræver naturligvis besøgende på siden.

Brug metabeskrivelser til at øge din CTR

Click Through rate – eller bare ”CTR” – er den procentvise mængde
af brugere som ser din side i SERP – eller Search Engine Result Page (siden med
10 resultater du ser, når du laver en søgning) – som vælger at klikke ind på
netop din side.

Du er i benhård konkurrence med de andre sider, som også er
placeret på side 1. Men du vil jo gerne have at de klikker ind på din side.
Hvordan får du så brugerne til at klikke ind på din side frem for dine
konkurrenters side? Det gør du ved at skrive en god og fængende
metabeskrivelse, der sælger varen bedre end dine konkurrenter.

Hvis vi tager udgangspunkt i det førnævnte eksempel med
dropshipping, så kan du med fordel – hvis din virksomhed tilbyder dropshipping
– lave en side med endnu bedre og endnu mere relevant indhold end Amino og ikke
kun en side, hvor du sælger din dropshipping-aftale. Nu kender du jo
søgeintentionen, ikke 😉

Hvordan laver jeg selv søgemaskineoptimering?

Lad mig starte med at fortælle dig, at søgemaskineoptimering
ikke er en nem disciplin, som du bare lige fikser og stryger til tops i
søgemaskinerne.

Det kan ikke være så svært, tænker du måske. Faktum er bare,
at søgemaskinerne har eksisteret meget længe, og der er tusindevis, der ligesom
dig, har udset sig søgemaskinerne som en stærk marketingkanal. Det betyder, at
der er ekstrem hård konkurrence om at producere det absolut bedste indhold og
dermed sætte sig på de bedste placeringer. På de helt store søgeord – det kunne
være ”sko”, sidder der nogle af de aller største spillere på markedet, med godt
indhold, stærke domæner og nogle budgetter, der gør at de har de aller bedste
til disciplinen SEO til at sørge for at de bliver der.

Men har du ikke lige fortalt mig, at godt indhold er vejen
til de bedste placeringer? Nu nævner du domæner?

Som jeg nævnte super kort i starten af dette indlæg vægter
søgemaskinerne altså ikke kun godt indhold, når de skal vise søgeresultater.
Godt og relevant indhold, er i sig selv altså ikke nok.

Udover godt indhold, skal du også have en side som
søgemaskinerne finder troværdig og autoritær. Hvis vi tager eksemplet med en
søgning på ”sko”, så får jeg vist boozt.com som det første organiske resultat.
Det gør de, fordi de har en meget autoritær og troværdig side i forhold til
søgemaskinerne, fordi de har rigtig mange links fra andre hjemmesider.
Indgående links forstærker autoriteten og troværdigheden over for
søgemaskinerne.

Nu håber jeg ikke, at jeg skræmmer dig helt væk, men der er
faktisk en 3. faktor der spiller ind, når du arbejder med
søgemaskineoptimering… Ja, undskyld.

Det er den tekniske opsætning og struktur på din hjemmeside,
som skal sidde lige i skabet før du kan springe foran dine konkurrenter i køen.

Man kan koge søgemaskineoptimering ned til 3 overordnede
grene:

  • Indhold
  • Links
  • Teknisk SEO

Hvis du har ambitioner om at komme helt til tops på
eksempelvis Google, skal du have styr på alle 3 kategorier.

Byg dit fundament med en søgeordsanalyse

Nu vil du måske gerne bare i gang med at sætte din side
teknisk korrekt op, skrive noget ”killer” indhold og få de fedeste hjemmesider
til at linke til dig, men jeg må desværre lige holde fast i dig lidt endnu.

Inden du går i gang, er det vigtigt at du laver, eller får
lavet, en skudsikker og dybdegående søgeordsanalyse.

Inden du skyder løs, skal du sikre dig at der er en skive at
skyde efter – og at den ikke er så langt væk, at du ikke kan ramme den. Du skal
også sikre dig, at det rent faktisk giver værdi og er relevant for dig, at
ramme netop den skive.

Det er forskelligt hvordan personer eller bureauer går til
søgeordsanalysen. Jeg vil dog sige, at – medmindre du selv klare det – du skal
have fat i nogen, der ikke kun skraber overfladen, men graver dybt. Start med
at få lavet en stor bruttoliste, som du eller din samarbejdspartner(e) koger
ned til de søgeord der passer og har relevans for din case.

Hvordan laver man så en søgeordsanalyse?

Igen, det er forskelligt hvordan en søgeordsanalyse bliver
udarbejdet. Jeg plejer, at finde de søgeord der opfylder de krav, som jeg mener
den bør indeholde:

  • Volumen
  • Sværhedsgrad
  • Relevans

Et søgeord, der indeholder alle 3 ting, er et godt søgeord.
Hvorfor? Der vil komme godt med besøgende, søgeordet er relevant for dig at
rangere på og sværhedsgraden er tilpas lav til at det er realistisk at tage
kampen op.

Men hvordan finder man så lige de tal? Ja, der findes en
lang række værktøjer til de her ting, men jeg kan godt lide at bruge Ahrefs,
Morningscore og Accuranker, men der findes rigtig mange værktøjer, så det
skulle være til at finde et du kan lide.

Opsummering på søgemaskineoptimering

Jeg håber, at du har fundet mit indlæg relevant – og måske
endda er blevet lidt klogere på, hvad søgemaskineoptimering er. Der findes en
masse indlæg rundt omkring, som går meget mere i dybden og bliver meget
teknisk. Måske jeg også laver nogle dybdegående indlæg hen ad vejen.

Jeg har meget overfladisk berørt SEO i dette indlæg, og det
skal siges at SEO er MEGET mere komplekst og avanceret, end beskrevet i dette
indlæg. Dette indlæg er lavet, så alle kan være med og for at give en basisk
forståelse for din videre læring omkring SEO.

Få mine bedste tips til gode SEO tekster her.

Har du fået blod på tanden og vil du stå for din egen SEO, så vil jeg anbefale at gå ind i det 100% og bruge utallige timer hver evig eneste måned på at grave helt ned i SEO-krogene. Hvis du har ambitioner om at indtage de bedste placeringer, men ikke har tid eller lyst til at dedikere dig til at lære og forstå søgemaskineoptimering, så er min klare anbefaling at finde en stærk samarbejdspartner eller et SEO-bureau.

Lige en sidste ting; når du beslutter dig for at arbejde med søgemaskineoptimering, er det vigtigt at kende til Googles guidelines. Google vil straffe overtrædelser af deres guidelines. Find Googles guidelines for webmastere her.

Hold dig ikke tilbage

Lukas@broffset.dk

42 45 42 65

Farstrupvej 21, 5471 Søndersø

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *