Google Tag Manager guide

Guide til Google Tag Manager (GTM)

Er du træt af at opsætte din tracking på den “gammeldags” måde, eller er du ikke hjemmevant i backend kodning, så vil du blive glad for at du har valgt at lære at bruge Google Tag manager, som jeg vil tage dig igennem i denne guide så du nemt og hurtigt kan opsætte tracking fremover. 😏

Har du svært ved at komme i gang med at bruge Google Tag Manager, så bliver der ikke rynket på panden herfra. Man skal starte et sted, og din start på Google Tag Manager begynder her. Først og fremmest vil jeg sige, at det ikke er så avanceret som det kan se ud, hvis man ikke er hjemmevant i programmet – uden at sige at det er “peace of cake”.

Guiden her er for dig, der lige er startet og vil begynde at bruge Google Tag Manager. Guiden er derfor skrevet så “jordnært” som muligt, så alle kan være med og få sat website tracking op med Google Tag Manager. Jeg vil give en kort indledning, hvor jeg forklarer hvad det er og hvorfor du bør bruge det. Herefter er der nogle simple guides, så du kan sætte containeren med scripts op på din hjemmeside og opsætte tags som Google Analytics (GA).

Hvad er Google Tag Manager?

Google Tag Manager er et værktøj udviklet af Google, som bruges til at administrere dine tags på din hjemmeside. I dette Google værktøj kan du tilføje et hav af scripts og opsætte “regler” for, hvordan de skal køre.

Google Tag Manager er et super smart værktøj til dig, der ikkeer udvikler eller hjemmevant i kodning (det kan selvfølgelig sagtens bruges af udviklere, og du kan også bede en udvikler om hjælp i GTM). Du får et større “arsenal” i forhold til at opsætte tracking med Google Tag Manager, hvis du ikke er hjemmevant i kodning. Du har simpelthen flere muligheder. Helt konkret laver du en “container”, der har et unikt ID og en kode som du måske kender det fra Google Analytics (bare rolig, der kommer en guide der forklarer nærmere). Når containerens kode er indsat korrekt på din hjemmeside, kan du nemt administrere sporing uden at få hjælp af en udvikler – eller rode i backend-kode.

På den måde sparer du både din og en udviklers tid – og ikke mindst penge, hvis du ikke har en udvikler inhouse.

Når du har indsat Google Tag Manager koden på din hjemmeside, vil du have mulighed for at styre hvordan og hvilke sporingsværktøjer du vil tilføje, som f.eks. Google Analytics, Facebook Pixel, Hotjar m.fl. Det behøver ikke at være en én gangs opsætning, du kan nemt tilføje flere sporingsværktøjer gennem Google Tag Manager senere, når du først har implementeret det på din side. Du skal derfor ikke ind og rode i kode efterfølgende.

Hvorfor bruge Google Tag Manager?

Helt kort – du bør bruge Google Tag Manager, fordi det sparer dig og din udvikler tid at bruge et tag management system som Google Tag Manager. Hvad der måske er endnu vigtigere (ihvertfald for din hjemmeside), er at du spare en masse scripts der fylder og sløver din hjemmeside. Jo flere scripts der er på din hjemmeside, jo langsommere er den. En langsom hjemmeside er både dårlig for dine besøgende, men også for din SEO. Ved du ikke hvad SEO er, kan du læse om hvad søgemaskineoptimering er her.

Med Google Tag Manager har du egentlig kun ét script med formålet at spore besøgende, fordi alle scripts placeres i containeren.

Du kan tilføje alle de scripts du har lyst til i din container, uden at ændre i container-koden du startede med at implementere på din hjemmeside. Hvordan og hvornår dine forskellige scripts skal køre, kan du  administrere ved hjælp af “triggers”. Data bliver mere og mere vigtige, så du kan skabe den bedst mulige oplevelse for dine kunder og lave målrettede kampagner. Rigtig mange hjemmesider har derfor et hav af sporingsværktøjer på én gang, som Google Analytics, Facebook Pixel, Cookies, Sleeknote og mange flere. Derfor er Google Tag Manager en fantastisk løsning til at få alle de scripts væk fra koden og ind i én container.

Opsætning af Google Tag Manager scriptet 

Nu er du igennem indledningen, og skal nu i gang med at få implementeret den omtalte kode på din hjemmeside. For at komme i gang skal du bruge en Google konto, så find din Google konto frem (eller opret en, hvis du ikke har). For nemhedens skyld, vil jeg anbefale at du bruger samme Google konto til din Google Tag Manager konto, som du bruger til Google Analytics.

Step 1 – gå til Google Tag Manager forsiden: https://tagmanager.google.com

Når du er logget ind på din Google konto, skal du gå til Google Tag Managers forside. Når du har gjort det, vil du få vist billedet herunder – klik nu på “Opret konto”.

 

Google Tag Manager guide step 1

Step 2 – Konfigurer din GTM konto

Nu skal du vælge et kontonavn, som bliver navnet på din Google Tag Manager konto. Det er derfor en god idé at vælge din virksomheds navn, som kontonavn – på den måde kan du nemt finde den igen.

Sæt “Land” til det land din virksomhed primært opererer i.

Tilføj ny Google Tag Manager konto

Step 3 – Konfigurer din container

Nu er din konto oprettet og sat op, så nu skal du have opsat en container. Containeren skal, ligesom kontoen, have et navn. Her vil jeg for nemhedens skyld anbefale at du giver containeren et passende navn, som du kan finde frem til igen. Brug gerne din hjemmesides navn, hvis den skal implementeres på en hjemmeside.

Vælg nu “Web”.Google Tag Manager containerkonfiguration

Step 4 – Kopier containerkoden

Din Google Tag Manager container er nu sat op. Du er nu næsten klar til at komme i gang med at opsætte tracking. Inden du kan gå i gang, skal containerkoden lige implementeres på din hjemmeside. Som tidligere nævn, minder containerkoden om Google Analytics koden med samme opbygning. Kopier Google Tag Manager containerkoden

Step 5 – Indsæt containerkoden i <head> og <body> sektionen på din hjemmeside

Du skal nu have tilføjet de 2 koder i <head> og <body> sektionen på din egen hjemmeside. Det gør du ret simpelt ved at indsætte koderne i rette sektion på samtlige URL på din hjemmeside. Det her er den eneste gang du skal ind og rode i koden, men bare rolig du skal ikke ændre, slette eller “customize” noget kode – du skal blot tage de 2 kodestykker og sætte ind. Hvis du slet ikke har lyst til at røre ved kodeafsnittene, bør enhver udvikler kunne hjælpe dig. Det tager ikke 5 minutter.

Opsætning af Google Analytics i Google Tag Manager

 1. Opsæt en variabel til Google Analytics
 
Du kan gemme din Analytics kode i en variabel i Tag Manager, hvorefter du kan bruge den i dine andre Analytics tags.
 
Gå til “variabler”, vælg “ny” under “brugerdefinerede variabler” og udfyld, som jeg har gjort på billedet herunder. Husk at bruge din egen UA kode og ikke den, du ser på billedet.
Opsæt Analytics kode som variabel i Tag Manager
 
2. Opsæt et tag
 
Det næste du skal gøre nu, er at lave et “tag”. Det gør du ved at klikke på “tags” og oprette et nyt tag. Én af de tags som du har mulighed for at vælge, er “Google Analytics – Universal Analytics” – dén skal du vælge og udfylde, som jeg har gjort det på nedenstående billede.
Lav et Google Analytics tag i Tag Manager
 
3. Opsæt en trigger
 
Du skal nu opsætte en trigger, som bestemmer hvornår tagget skal indsamle data. Det vi har sat op nu, er sidevisninger på alle sider og den skal derfor aktiveres på alle sider. Derfor bruger vi en standard trigger.
Opsæt en trigger, der bestemmer hvornår Analytics skal samle data
 
4. Indsend dine ændringer
 
Det er altid en god idé (også selvom du slavisk har fulgt denne guide), at teste hvorvidt det nu virker som det skal. Måden du gør det på, er at klikke på “se forhåndsvisning”, åbne en ny fane og gå til din hjemmeside. Her bør du få et lille panel i bunden af din skærm, hvor du kan se om det hele virker som det skal ved at klikke rundt på dine sider.
 
Virker det hele, så skal du blot indsende og gemme dine ændringer og så er du faktisk færdig.
 
– Har du allerede en Analytics sporingskode på din hjemmeside, så er det vigtigt at huske at få den gamle kode slettet. Hvis det gamle script ikke bliver slettet, vil du få helt skæve tal i Analytics – og det kan vi ikke bruge til noget 😉

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *